Je bent coördinator (of commissievoorzitter) en hebt de verantwoordelijkheid een team aan te sturen. Als student heb je zelden geld ter beschikking om mensen aan te sporen. Waarmee houd je hen dan aan boord? Wanneer is vrijwilligerswerk te vrijblijvend? Moet je dankbaar zijn voor alles of mag je hoge prestatienormen stellen? En wat als je een dubbele pet op hebt: zowel belang bij je commissie als bij je bestuur/raad?

Resultaat

Je weet hoe je mensen kunt aansporen en gericht aan het werk kunt laten gaan, terwijl zij een gevoel van eigenaarschap over hun werk houden. Je bent respectvol en soms sturend, zonder een dictator te zijn.

De training

Doel van de training is om overzicht te creëren van interventies, waarin jij kunt kiezen. Daarin ontdek je jouw leiderschapsstijl. Dit kan met een groep van enkel voorzitters, maar ook met alle commissieleden erbij. Aan jullie natuurlijk om te beslissen waarop je graag focust in deze training:

  • Ownership: hoe kun je commissieleden betrokken krijgen en houden?
  • Doelen stellen en feedback geven: hoe ambitieus kun je zijn, hoe moedig je aan, hoe stuur je bij en wanneer neem je iemand apart?
  • Conflicten: hoe ga je pro-actief om met conflicten en wanneer escaleer je naar het bestuur/raad?
  • Positioneren: wie ben jij ten opzichte van de groep, ga je bijvoorbeeld voor de ‘primus interparis’ of sta je hiërarchisch daadwerkelijk hoger?